

Paul Kirschner is emeritus hoogleraar Onderwijspsychologie aan de Open Universiteit, gasthoogleraar aan de Thomas More Hogeschool in België en eigenaar van kirschner-ED, een onderwijswetenschappelijk adviesbureau.
Meer over de auteursDe kunst en kunde van het lesgeven
Baanbrekende literatuur over lesgeven en lerareneffectiviteit en de betekenis daarvan voor de praktijk
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789490120597Samenvatting
Naar wat een uitmuntend leraar is en doet, is veel onderzoek gedaan. In dit boek bespreken de auteurs 30 baanbrekende onderzoeken naar hoe wij leren (cognitieve psychologie en onderwijswetenschappen) en lerareneffectiviteit.
Bij ieder onderzoek vatten ze samen wat het onderzoek betekent en welke lessen e geleerd kunnen worden voor de dagelijkse praktijk.
Aan bod komen:
• Hoe leraren zich doorontwikkelen na hun opleiding
• Hoe curriculum en didactiek opgebouwd kunnen worden
• Welke didactische technieken het beste werken
• Op welke manier didactische vakkennis van belang is
• Hoe leraren functioneren in een lessituatie
• Hoe lesstof het beste getoetst kan worden
Tot slot staat het boek stil bij wat er over het algemeen ontbreekt in de opleiding van leraren en wat daaraan gedaan kan worden.
Dit boek biedt duidelijke aanwijzingen voor leraren, schoolleiders, lerarenopleiders en leraren-in-opleiding om een effectieve lespraktijk vorm te geven. De oorspronkelijke Engelse uitgave ontving in 2023 de prijs voor Outstanding Book van de Association for Educational Communications & Technology.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Jim Heal
Over Carl Hendrick
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan