OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
19.472 resultaten
recensie
Economie
27 juni 2025
Hans de Witte-van Mierlé
4-6 minuten leestijd
Wat hebben slagers, kroegen en Taylor Swift met economie te maken? In ‘Waarom de laagsteprijsgarantie ervoor zorgt dat jij te veel betaalt’ laat Jona van Loenen zien hoe economische principes het dagelijks leven doorkruisen – en waarom de mens zelden rationeel handelt. In zijn recensie onderzoekt Hans de Witte van Mierlé de kracht van deze eigenzinnige kijk op economie.
Interview
Algemeen management
27 juni 2025
Peter Spijker
6-9 minuten leestijd
Luisteren is een van de meest onderschatte vaardigheden van de mens. We denken dat we het kunnen, maar horen alleen elkaars woorden en verstaan elkaar niet. Franka Rolvink Couzy beschrijft in ‘Superluisteren’ hoe veelomvattend goed luisteren is. Als het moderne leiders lukt op deze manier te luisteren, neemt volgens haar hun besluitvaardigheid flink toe.
preview
Leiderschap
27 juni 2025
Monique Hammink
3-4 minuten leestijd
Sommige mensen lijken iets te hebben, waardoor alles lukt. Magisch lijkt het haast. Maar is dat wel zo? Monique Hammink onderzocht wat nou maakt dat leiderschap bij de een aanvoelt als een frisse lentebries en bij de ander als ploeteren door de spreekwoordelijke modder. Ze schreef er een boek over: ‘Van magie naar meesterschap’. Een preview.
recensie
Algemeen management
27 juni 2025
Jan Hoogstra
4-5 minuten leestijd
Hoe pas je de beroemde beïnvloedingsprincipes van Cialdini toe in de praktijk van alledag? En wat is er veranderd sinds hun introductie? In ‘De Cialdini Methode’ laat Luc Cipers zien hoe relevant en bruikbaar ze nog altijd zijn. In zijn recensie deelt Jan Hoogstra zijn inzichten.
nieuws
26 juni 2025
Marjan Maandag
3-4 minuten leestijd
Bij Managementboek lezen we meer dan alleen managementboeken, en we delen graag wat we lezen. In deze aflevering van MEER Moois zetten we weer enkele aanbevolen boeken op een rij.
recensie
Communicatie en media
26 juni 2025
Louis Thorig
4-6 minuten leestijd
Een crisis komt altijd onverwacht, maar de reputatieschade die erop volgt is vaak te voorkomen. In ‘Geen paniek!’ laat Maureen Veurman zien hoe organisaties zich kunnen wapenen tegen crisissituaties en legt ze uit waarom voorbereiding, transparantie en snelheid het verschil maken. In zijn recensie bespreekt Louis Thörig de belangrijkste inzichten.
podcast
Verandermanagement
26 juni 2025
Hans Vermaak
2-3 minuten leestijd
In zijn boek De logica van de lappendeken laat Hans Vermaak zien dat verandering niet begint met het grote verhaal, maar met doen wat er kan op je eigen stukje van het geheel. In de nieuwste aflevering van De Boekenpraktijk gaat hij in gesprek met Willem van Leeuwen over hoe professionals betekenisvol kunnen bijdragen aan taaie vraagstukken zoals duurzaamheid, zorg of onderwijs.
preview
Marketing
26 juni 2025
Robin van der Werf
3-4 minuten leestijd
Sales is continu in beweging – en het onderwijs beweegt mee. In de vierde editie van ‘Basisboek Sales’ biedt Robin van der Werf een actueel en praktijkgericht overzicht van het verkoopvak, van acquisitie tot relatiemanagement en van gesprekstechnieken tot AI. In deze preview licht de auteur de belangrijkste vernieuwingen toe.
recensie
Mens en maatschappij
26 juni 2025
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Wat als 120 jaar slechts het begin is? In zijn bespreking van ‘Hoe word je 1000 jaar?’ van Benoit Hendrickx verkent Bertrand Weegenaar een toekomst waarin technologie onze levensduur radicaal verlengt. Van cyborglichamen tot geüploade geesten – sciencefiction of reële route? Weegenaar duikt in de wereld van transhumanisme en gezond oud worden.
recensie
Mens en maatschappij
25 juni 2025
Bertrand Weegenaar
3-4 minuten leestijd
Ouderen zijn een vergeten doelgroep in marketing en ondernemerschap, stelt Bertrand Weegenaar. In zijn blog over het boek ‘Boomer Business’ verkent hij het hardnekkige beeld rond 50-plussers, de blinde vlek in reclames én de kansen voor ondernemers.
interview
Verandermanagement
25 juni 2025
Paul Groothengel
6-9 minuten leestijd
Hoe doe je de goede dingen als je gaat veranderen? En neem je er wel voldoende tijd voor? Met deze en andere filosofische vragen gaat Daniël Wolfs in ‘De Veranderfilosoof’ op zoek naar de kern van verandering. Waarbij het volgens hem niet gaat om wat je meemaakt maar om hoe je daar betekenis aan geeft. En dat je daarbij ook ruimte laat aan twijfel en onmacht.
preview
Algemeen management
25 juni 2025
3-4 minuten leestijd
Hoe leid je studenten op tot managers met gevoel voor techniek én procesverbetering? Drie hogeschooldocenten schreven het praktische ‘Basisboek Technische Bedrijfskunde’, gericht op de maakindustrie. In hun preview leggen ze uit hoe dit naslagwerk studenten helpt een brug te slaan tussen theorie en praktijk
recensie
Mens en maatschappij
25 juni 2025
Danny Mullenders
3-4 minuten leestijd
Autocratische regimes versterken elkaar wereldwijd, niet uit ideologische verwantschap maar om macht en rijkdom te behouden. In haar boek ‘Autocratie B.V.’ laat Anne Applebaum zien hoe subtiele ondermijning en kleptocratische netwerken democratieën binnendringen. In zijn recensie gaat Danny Mullenders in op haar confronterende analyse.
recensie
Communicatie en media
24 juni 2025
Henk Jan Kamsteeg
3-5 minuten leestijd
Veel mensen voeren discussies om hun gelijk te halen, maar volgens Jefferson Fisher verliezen we daarmee vaak iets veel belangrijkers: vertrouwen en verbinding. In ‘The Next Conversation’ pleit hij voor een nieuwe, relationele manier van communiceren. In zijn recensie gaat Henk Jan Kamsteeg in op Fishers verfrissende visie.
recensie
Leiderschap
24 juni 2025
Rudy Kor
5-7 minuten leestijd
‘Kool-Aid voor de sekte van Trump’ is het derde deel van Frank Schapers trilogie over het leiderschap van Trump: ‘The Great American Dictator’. Je moet er er wel even voor gaan zitten, de boeken zijn volumineus. Schaper laat zien hoe Trump zich ontwikkelde van een matige ondernemer en tv-persoonlijkheid tot een sekteleider en dictator binnen de Amerikaanse politiek.
column
Algemeen management
24 juni 2025
Kim Jansen
2-3 minuten leestijd
Je hoeft als oudere generatie echt geen hoody te dragen, ‘cringe’ of ‘slay’ te roepen in vergaderingen of botox te overwegen om nog serieus genomen te worden. Die geforceerde aanpassing doet meer kwaad dan goed. Het leidt tot eenheidsworst, niet tot het benutten van generatiediversiteit.
preview
Verandermanagement
24 juni 2025
Patricia Braat
3-4 minuten leestijd
Is het echt mogelijk om een verandering in gang te zetten vanuit de werkvloer, binnen de grenzen van een hiërarchisch systeem? Veel mensen denken van niet, maar in ‘De Spreeuwenzwerm’ laat Patricia Braat zien dat het wél kan – als je weet hoe. In haar preview legt zij uit hoe beweging van onderaf leidt tot duurzame verandering.
recensie
24 juni 2025
Rogier van der Wal
2-3 minuten leestijd
Na jaren van brede maatschappijkritiek richt Paul Verhaeghe zich in zijn nieuwste boek op een fundamentelere vraag: wat is wijsheid, en waarom is kennis niet genoeg? In ‘Wijsheid’ onderzoekt hij de grenzen van wetenschap, de rol van ethiek en onze behoefte aan zingeving. In zijn recensie gaat Rogier van der Wal in op zijn betoog.
recensie
Strategisch management
23 juni 2025
Peter de Roode
3-5 minuten leestijd
Geopolitiek is allang geen ver-van-je-bedshow meer, zeker niet voor internationaal opererende bedrijven. In ‘Impact van Geopolitiek’ laten Blom, Korteweg, Néhmé en Okano-Heijmans zien hoe ondernemingen geraakt worden door mondiale spanningen – en hoe ze daarop kunnen anticiperen. In zijn recensie gaat Peter de Roode in op de waarde van dit actuele boek.
interview
Algemeen management
23 juni 2025
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Complexe vraagstukken vereisen een nieuwe benadering, schrijven dialoogbegeleiders Jindra Kessener en Rens van Loon in ‘Dialoogrevolutie’. Ze beschrijven hoe organisaties via de dialoog vanuit alle relevante perspectieven en een gedeeld moreel kompas tot een besluit kunnen komen. ‘Polarisatie in het bedrijfsleven is makkelijker op te lossen dan in de politiek.’