Generatie Alpha (2015-2030) zien we nog niet op de werkvloer, maar over tien jaar wel. Dan zal deze generatie de gemoederen bezighouden en proberen we opnieuw grip te krijgen op iets dat anders is dan alles wat we kennen. Regelmatig vragen mensen mij wat we nu al over hen kunnen zeggen. Laatst vroeg iemand mij zelfs naar Generatie Bèta. Er lijkt haast te zijn in het duiden van generaties. Het antwoord is simpel: ze zijn nog té jong voor harde conclusies. Wat we wél weten: het is een kleine generatie — het geboortecijfer daalt al jaren. Ze groeien op in een wereld die piept en kraakt: klimaatcrisis, AI, geopolitieke spanningen. Een hoogopgeleide, hypertechnologische generatie in wording, maar ook kinderen van een onrustige en overprikkelde samenleving.
Om tóch al iets te kunnen zeggen over Generatie Alpha moeten we kijken naar de trends onder Generatie Z. Onze aanknopingspunten zijn de recente ontwikkelingen en subculturen. Ik belicht er drie:
Religie maakt een comeback
Generatie Z is religieuzer dan eerdere generaties. Ze sluiten zich vaker aan bij kerken en spirituele gemeenschappen. Onderzoek laat een trendbreuk zien na decennia van secularisering.
Offline wordt luxe
Steeds meer jongeren zijn smartphone-moe en zoeken bewust offline ervaringen. Zij stappen over op ‘dumbphones’, organiseren telefoonvrije avonden en influencers promoten een unplugged lifestyle.
Conservatieve tegenreactie groeit
Tegenover woke en genderfluïditeit staat een groeiende groep jongeren die zich aangetrokken voelt tot de manosphere, conservatieve tradwives en rechts-populistische autoritaire leiders. Van Thunberg naar Tate.
Voor oudere generaties zijn deze trends verwarrend. ‘Jarenlang streden we voor ontzuiling, emancipatie en vrijheid. En nu omarmen jongeren weer religie, regels en preutse rolmodellen? Charlotte, die haar geluk afhankelijk maakt van een man, als inspiratiebron — ècht?’
Wat vaak over het hoofd wordt gezien: achter deze trends schuilt een diep verlangen. Jongeren zoeken intimiteit, zekerheid en zingeving in de individualistische, onzekere en oppervlakkige wereld waarin ze opgroeien. Te midden van de eenzame chaos willen jongeren samenkomen met gelijkgestemden, bij een club horen die ergens voor staat, onderdeel uitmaken van iets groters. En de hang naar focus en rust is begrijpelijk als je opgroeit in complexiteit en stress. Charlotte, op zoek naar een sprookjeshuwelijk, belichaamt de onvervulbare verlangens van jongeren. Precies daarin ligt de belofte én de behoefte van Generatie Alpha.
De zoektocht naar binding en betekenis gaat verder dan de slaapkamer. Organisaties moeten repressieve reflexen niet beantwoorden met een sprong terug naar vroeger: de baas beslist-de rest knikt, dichtgetimmerde vaste contracten, klokvast 9-tot-5 of dertigjarige dienstverbanden. De uitdaging is eigentijdse vormen van houvast te bieden.
Echt contact
-Mensgerichte samenwerkingen, communities en relationeel leren
-Bewuste offline contactmomenten
-Fysiek samenzijn in plaats van eindeloos thuiswerken
Helderheid
-Glasheldere functieomschrijvingen zonder vaag jargon als ‘marktconform salaris, ruim aantal vakantiedagen, gevarieerd opleidingsprogramma.’
-Eén oprechte boodschap. Een simpel en eerlijk verhaal, geen waslijst aan spiffy termen vol holle beloften
-Duidelijkheid over doorgroeimogelijkheden, beloning en loopbaanpaden
Eerlijke voorwaarden
-Een persoonlijk bericht na een sollicitatie
-Training in toekomstbestendige skills en levenslang leren
-Een eerlijk salaris – wekelijks uitbetaald
Generatie Alpha verlangt naar overzicht, verbinding en koers, in plaats van te verdrinken in overvloed, versnippering en keuzestress. Aan ons de taak om daarvoor te zorgen. Maar nog vóór we grip krijgen op hen, klopt Generatie Bèta al aan. De ‘verwarrende’ trends onder Generatie Alpha zullen onze haakjes zijn.
Over Kim Jansen
Generatie-expert en sociaalpsycholoog Kim Jansen werkte jarenlang op het snijvlak van hr, trainerschap en onderzoek. Sinds 2014 is ze inspirerend spreker en senior trainer. Met dit boek spoort ze je aan om het beste uit alle generaties te halen voor een future-proof organisatie.