trefwoord
Basisonderwijs: Fundament voor levenslang leren
Het basisonderwijs vormt de cruciale fase waarin kinderen van vier tot twaalf jaar fundamentele vaardigheden ontwikkelen. In deze acht leerjaren leggen zij niet alleen de basis voor rekenen, taal en andere cognitieve vermogens, maar ontwikkelen zij ook hun persoonlijkheid, sociale vaardigheden en zelfvertrouwen. Het Nederlandse basisonderwijs staat voor grote uitdagingen: hoge werkdruk bij leraren, personeelstekorten, onderwijsongelijkheid en de vraag hoe we alle kinderen - ook neurodivergente leerlingen - optimaal kunnen laten leren.
Tegelijkertijd is er veel kennis beschikbaar over wat werkt in het onderwijs. Van effectieve instructiemodellen tot inspirerende voorbeelden van scholen die het anders aanpakken. Deze pagina biedt een overzicht van waardevolle inzichten, praktische handvatten en kritische reflecties op het hedendaagse basisonderwijs.
Cordula Rooijendijk
Een jaar uit het leven van een basisschooldirecteur
Een inkijkje in de dagelijkse praktijk van een basisschooldirecteur die de uitdagingen, vreugdes en dilemma's van het leiden van een basisschool deelt. Cordula Rooijendijk schrijft vanuit jarenlange ervaring.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen | Gratis verzonden
De strijd om kwaliteit en gelijkheid
Het Nederlandse basisonderwijs kampt met tegengestelde krachten. Enerzijds willen we elk kind laten excelleren, anderzijds dreigt de ongelijkheid tussen kinderen van hoog- en laagopgeleide ouders toe te nemen. Het schaduwonderwijs - bijlessen en huiswerkbegeleiding - groeit explosief, met alle gevolgen van dien voor de onderwijskansen.
Jeroen Imants
Marius Berendse
Ineke van Sijl
Leren anders organiseren
Een verkenning van unitonderwijs als alternatief voor traditionele jaarklassen. Dit boek toont hoe basisscholen leren anders kunnen organiseren en daarmee beter kunnen inspelen op verschillen tussen leerlingen.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen | Gratis verzonden
De bijlesgeneratie - 'Een schokkend boek'
Peter de Roode
Een schokkend artikel over hoe ouders via bijlessen proberen hun kinderen vooruit te helpen, met als gevolg dat de onderwijsongelijkheid juist toeneemt. Louise Elffers luidt de noodklok.
Eddy Alkema
Joanneke Kuipers
Chris Lindhout
Gracia Ori
Willem Tjerkstra
Meer dan onderwijs
Een integrale blik op het basisonderwijs in Nederland. Dit boek behandelt alle aspecten van de praktijk en theorie, geschreven door vijf ervaren auteurs uit het veld. Een must voor iedereen die werkt in het basisonderwijs.
Boek bekijken
Op voorraad | Op werkdagen voor 17:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Auteurs die schrijven over 'basisonderwijs'
Rekenen: terug naar de basis
Het rekenonderwijs in Nederland staat onder druk. In de afgelopen twintig jaar zijn basisschoolleerlingen slechter gaan rekenen. Een van de oorzaken: de overdreven nadruk op 'ontdekkend leren' en 'realistisch rekenen' ten koste van het inslijten van rekenkundige wetten en standaardprocedures. Critici pleiten voor een terugkeer naar heldere instructie en gestructureerd oefenen.
Tjip de Jong
1+1=11 - Zin en onzin van onderwijsvernieuwing
Tjip de Jong analyseert scherp de zin en onzin van onderwijsvernieuwingen. Hij laat zien hoe het huidige rekenonderwijs tekortschiet door te veel nadruk op visualisatie en ontdekkend leren, en te weinig op discipline en herhaling.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
1+1=11 - Zin en onzin van onderwijsvernieuwing
Tjip de Jong
In dit artikel legt Tjip de Jong uit waarom Nederlandse kinderen slechter zijn gaan rekenen en hoe de vele verschillende lesmethoden bijdragen aan hoge werkdruk bij leerkrachten. Een wake-up call voor het onderwijs.
Universitair geschoold onderwijskundige die decennia ervaring heeft met hoe kinderen leren. Hij ontwikkelde talloze oefenboeken voor rekenen, taal en studievaardigheden die aansluiten bij kerndoelen.
Frans van Galen
Annette Markusse
Ans Veltman
Rekenen met hele getallen op de basisschool
Een fundamenteel werk over het rekenonderwijs met hele getallen voor alle groepen van de basisschool. Dit boek behandelt alle fasen en biedt leerkrachten handvatten voor goed rekenonderwijs.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen | Gratis verzonden
Effectief lesgeven: wat werkt?
Wetenschappelijk onderzoek naar wat werkt in het onderwijs heeft veel opgeleverd. Bram Eidhof identificeerde effectieve onderwijsfactoren in zijn promotieonderzoek. Expliciete directe instructie, formatief toetsen en het ontwikkelen van een growth mindset blijken krachtige instrumenten. Toch worden deze inzichten nog te weinig systematisch toegepast in de schoolpraktijk.
John Hollingsworth
Silvia Ybarra
Expliciete directe instructie
De bijbel van expliciete directe instructie. John Hollingsworth en Silvia Ybarra tonen met wetenschappelijke onderbouwing hoe gestructureerde instructie leidt tot beter leren bij alle leerlingen.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen | Gratis verzonden
Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment - 'Een uitstekend boek'
Peter de Roode
Formatieve assessment - het systematisch volgen van hoe leerlingen leren - staat hoog in de ranking van effectieve onderwijsinterventies. Dit artikel legt uit hoe je als school een cultuur opbouwt rondom formatief assessment.
M. Forrer
Klassenmanagement in de basisschool (1e druk 2009)
Klassenmanagement is de basis voor goed onderwijs. Dit boek biedt leerkrachten concrete strategieën om een veilige en gestructureerde leeromgeving te creëren waarin alle leerlingen optimaal kunnen presteren.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen | Gratis verzonden
De kracht van een growth mindset
Kinderen die leren dat intelligentie niet vaststaat maar ontwikkeld kan worden, presteren beter en hebben meer doorzettingsvermogen. Het ontwikkelen van een 'growth mindset' - het geloof dat je kunt groeien door inspanning - blijkt een gamechanger in het basisonderwijs. Dit vraagt wel om een andere manier van lesgeven en vooral: anders complimenteren. Complimenteer inzet, niet aanleg.
Mindsets op school
Peter de Roode
Mary Cay Ricci laat zien hoe scholen systematisch kunnen werken aan het ontwikkelen van een growth mindset bij leerlingen, leraren en ouders. Met concrete stappen en praktische voorbeelden.
Neurodiversiteit: alle breinen laten leren
Minstens twintig procent van de kinderen is neurodivergent: zij hebben bijvoorbeeld dyslexie, ADHD, autisme of hoogbegaafdheid. Het huidige onderwijssysteem, gebouwd op standaardisatie en één manier van lesgeven, schiet tekort voor deze kinderen. Steeds meer scholen ontdekken dat aanpassing aan neurodiversiteit niet alleen goed is voor deze leerlingen, maar voor alle kinderen.
Betsy van de Grift
Peuteren en Kleuteren
Als alle breinen leren is een eye-opener over neurodiversiteit in het onderwijs. Saskia Schepers biedt ouders, leraren en schoolleiders praktische handvatten om onderwijs inclusiever en effectiever te maken voor alle leerlingen.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 4 werkdagen | Gratis verzonden
Als alle breinen leren - ‘Een boek dat je wakker schudt’
Hendrika Willemse-Vreugdenhil
Een krachtig interview waarin Saskia Schepers uitlegt waarom het onderwijssysteem fundamenteel moet veranderen. Niet de kinderen moeten zich aanpassen aan het systeem, maar het systeem aan de diversiteit van breinen.
Peuteren en Kleuteren
Gedrag van een kind is een vraag aan een volwassene. Als een leerkracht dat niet begrijpt en het gedrag lastig vindt, wordt zo'n kind klemgezet en draai je diens natuurlijke nieuwsgierigheid de nek om.
De praktijk van het lesgeven
Ongeveer een kwart van de startende leerkrachten vertrekt binnen vijf jaar uit het beroep. De overstap van de schoolbanken van de pabo naar de complete verantwoordelijkheid voor een groep blijkt te groot. Leerkrachten missen vaak vaardigheden voor sterk klassenmanagement, het omgaan met moeilijk gedrag en het voeren van effectieve gesprekken met ouders. Praktijkgerichte ondersteuning is cruciaal.
B.M. Bongaards
J.F. Sas
Praktijkboek passend onderwijs
Dit praktijkboek helpt leraren concreet met de uitdagingen van passend onderwijs. Het behandelt de organisatie en uitvoering van passend onderwijs in het primair onderwijs met veel praktische voorbeelden.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 4 werkdagen | Gratis verzonden
SPOTLIGHT: Cordula Rooijendijk
Schrijver, juf, adjunct-directeur en gepromoveerd geograaf die met haar boeken een unieke blik biedt op de dagelijkse praktijk van het basisonderwijs. Haar werk combineert wetenschap met ervaring.
Meer over Cordula Rooijendijk
Cordula Rooijendijk
Vijftien lessen die kleurrijke basisscholen ons leren
Vijftien lessen van kleurrijke basisscholen over wat werkt in de praktijk. Cordula Rooijendijk deelt successen en uitdagingen van scholen die diversiteit omarmen en excellent onderwijs bieden aan alle kinderen.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Ben van der Hilst
Teamgericht organiseren in het basisonderwijs
Een evergreen op het gebied van schoolorganisatie. Dit boek biedt een heldere handleiding voor teamgecentreerde arbeidsorganisatie, waarmee scholen de werkdruk verminderen en de kwaliteit verhogen.
Boek bekijken
In herdruk, verschijningsdatum onbekend
Reflectie en toekomst
Het Nederlandse basisonderwijs heeft een rijke geschiedenis en staat internationaal redelijk goed aangeschreven. Toch is er veel ruimte voor verbetering. De geschiedenis leert dat overheidsinterventies vaak niet het gewenste effect hebben en dat innovaties regelmatig averechts werken. Wat blijft is het belang van goede leraren die kinderen zien, begrijpen en uitdagen.
De toekomst van het basisonderwijs vraagt om minder focus op eindtoetsen en meer aandacht voor de ontwikkeling van het kind. Om ruimte voor leraren om hun professionaliteit te gebruiken. Om erkenning dat niet alle kinderen hetzelfde zijn en dezelfde aanpak nodig hebben. En om het besef dat jong geleerd oud gedaan is - wat kinderen leren op de basisschool, bepaalt voor een groot deel hun levenskansen.
De geschiedenis van het onderwijs in Nederland - 'Een fascinerend boek'
Peter de Roode
Piet de Rooy schreef een fascinerend historisch overzicht van het Nederlandse onderwijs. Hij laat zien dat al het overheidsbeleid om het onderwijs richting te geven, heeft gefaald - en waarom het onderwijs het desondanks internationaal goed doet.
Een blijvende uitdaging
Het basisonderwijs blijft worstelen met vragen die al decennia actueel zijn: hoe organiseren we goed onderwijs voor alle kinderen? Hoe balanceren we vakkennis en persoonlijke ontwikkeling? Hoe zorgen we voor gemotiveerde en bekwame leraren? Hoe voorkomen we dat het onderwijs de ongelijkheid in de samenleving vergroot? De boeken en artikelen op deze pagina bieden geen eenvoudige antwoorden, maar wel waardevolle perspectieven, praktische handvatten en inspirerende voorbeelden. Want goed basisonderwijs begint bij nieuwsgierige professionals die blijven leren en zich blijven ontwikkelen.
De bestsellers
-
€ 24,99
-
€ 34,95
-
€ 62,00
-
€ 22,99
-
€ 15,00