trefwoord

Hoger onderwijs: de motor van kennis en maatschappelijke ontwikkeling

Het hoger onderwijs – universiteiten en hogescholen – vormt de ruggengraat van onze kenniseconomie. Het is de plek waar studenten zich ontwikkelen tot professionals en kritische denkers, waar onderzoek samenkomt met onderwijs, en waar toekomstbestendige kennis ontstaat. Maar wat maakt goed hoger onderwijs uit? Hoe organiseer je onderwijs dat studenten optimaal voorbereidt op een complexe, veranderende wereld? En welke uitdagingen staan voor de deur?

Deze pagina verkent de vele facetten van het hoger onderwijs: van effectieve didactiek en kwaliteitszorg tot innovatieve onderwijsvormen, juridische kaders, diversiteit en de fundamentele vraag naar de rol van universiteiten in onze samenleving.

Effectief doceren: de kern van succesvol hoger onderwijs

Doceren in het hoger onderwijs vraagt om specifieke vaardigheden. Studenten zijn volwassen lerenden met eigen verantwoordelijkheid, eigen leervragen en diverse achtergronden. Dit vraagt om een didactische aanpak die fundamenteel verschilt van het voortgezet onderwijs.

Spotlight: Gerard Baars

Gerard Baars is een autoriteit op het gebied van studiesucces in het hoger onderwijs en didactisch gebruik van ICT. Als directeur van het Risbo aan de Erasmus Universiteit combineert hij onderzoek met praktijkgerichte adviezen voor docenten.
Ton Kallenberg Gerard Baars Linda van der Grijspaarde
Leren (en) doceren in het hoger onderwijs
Dit standaardwerk biedt een complete gids voor docenten in het hoger onderwijs, van lesontwerp tot toetsing. Het boek verbindt theorie met praktijk en helpt docenten studenten optimaal te begeleiden in hun leerproces.
Boek bekijken
65,50
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis | Gratis verzonden

Auteurs die schrijven over 'hoger onderwijs'

De Engelstalige variant van Gerard Baars en zijn collega's biedt internationale docenten dezelfde waardevolle inzichten. Beide werken benadrukken het belang van activerende didactiek en studentbetrokkenheid.

Linda van der Grijspaarde Ton Kallenberg Gerard Baars
Learning how to teach in higher education
Learning how to teach in higher education richt zich op internationale docenten en behandelt de unieke uitdagingen van doceren op universitair en hbo-niveau, met praktische methoden voor effectief onderwijs.
Boek bekijken
61,50
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis | Gratis verzonden
Opleidingskunde - LEREN in het werk, rond het werk, voor het werk
Nico Jong
Dit artikel belicht moderne opleidingskunde waarbij leren niet alleen in het klaslokaal plaatsvindt, maar nauw verweven is met de werkpraktijk – een essentiële ontwikkeling in het hedendaagse hoger onderwijs.

Studiesucces: meer dan alleen kennis

Studiesucces in het hoger onderwijs wordt bepaald door veel meer factoren dan alleen intelligentie. Motivatie, zelfsturing, studievaardigheden en de juiste begeleiding spelen een cruciale rol. Toch blijkt uit onderzoek dat niet alle studenten dezelfde kansen krijgen.

Folke Glastra Daniël van Middelkoop
Studiesucces in het hoger onderwijs
Dit werk analyseert kritisch de discussies over studiesucces in het hoger onderwijs en laat zien welke factoren werkelijk van invloed zijn op het wel of niet afronden van een studie.
Boek bekijken
23,-
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen | Gratis verzonden
De bijlesgeneratie - 'Een schokkend boek'
Peter de Roode
Een schokkend artikel over hoe schaduwonderwijs – bijlessen en huiswerkbegeleiding – de ongelijkheid tussen studenten vergroot en de meritocratie ondermijnt. Verplichte kost voor iedereen die betrokken is bij onderwijsbeleid.

De groeiende bijlescultuur laat een fundamentele spanning zien: terwijl hoger onderwijs zou moeten gaan om gelijke kansen op basis van talent en inzet, blijken sociaal-economische factoren een doorslaggevende rol te spelen.

Schoolongelijkheid is van alle tijden, maar dat wil niet zeggen dat er om die reden geen aandacht aan dit onderwerp geschonken dient te worden. Uit: Studiesucces in het hoger onderwijs

Innovatie en vernieuwing: het onderwijs van morgen

Hoger onderwijs staat nooit stil. Technologische ontwikkelingen, veranderende arbeidsmarktvraag en nieuwe wetenschappelijke inzichten vragen om voortdurende vernieuwing. Maar hoe innoveer je effectief zonder iedere hype te volgen?

Onderwijsinnovatie is, zeker nu, noodzakelijk
Bertrand Weegenaar
Dit recente artikel belicht Living Labs als innovatieve leeromgevingen waar studenten uit verschillende disciplines samenwerken aan complexe, maatschappelijke vraagstukken – een veelbelovende ontwikkeling in het hoger onderwijs.

Spotlight: Ton Kallenberg

Ton Kallenberg, director education and studentaffairs aan de Universiteit Leiden, is specialist in onderwijsvernieuwing, kwaliteitszorg en universitaire didactiek. Zijn werk verbindt bestuurlijk inzicht met onderwijskundige expertise.
Ton Kallenberg
Organiseren en innoveren in het hoger onderwijs
Een essentieel werk over het organiseren en vernieuwen van hoger onderwijsinstellingen. Kallenberg behandelt alle aspecten van management in universiteiten en hogescholen, van strategische keuzes tot praktische implementatie.
Boek bekijken
65,50
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis | Gratis verzonden

Innovatie moet wel passen bij de organisatie. Amerikaans onderzoek toont keer op keer dat onderwijsvernieuwingen alleen slagen wanneer ze gedragen worden door docenten én aansluiten bij de onderwijscontext.

Dee Fink
Creating Significant Learning Experiences
Dee Fink daagt docenten uit om onderwijs te ontwerpen dat blijvende betekenis heeft voor studenten. Hij biedt praktische handvatten om van hoger onderwijs een transformerende ervaring te maken.
Boek bekijken
45,77
Verwachte levertijd ongeveer 8 werkdagen | Gratis verzonden
Creating Significant Learning Experiences Significant leren ontstaat pas wanneer studenten niet alleen kennis verwerven, maar die kennis kunnen toepassen, integreren met andere inzichten én verbinden met hun eigen leven en toekomst.

Kwaliteit borgen: tussen vrijheid en verantwoording

Hoe borg je de kwaliteit van hoger onderwijs zonder de academische vrijheid te beknotten? Een eeuwige spanning tussen autonomie en accountability, tussen vertrouwen en controle. Nederlandse universiteiten en hogescholen kennen uitgebreide systemen van kwaliteitszorg.

Janke Cohen-Schotanus Klaas Visser Joyce Brouwer
Werken aan de kwaliteit van hoger onderwijs
Een praktisch handboek dat laat zien hoe je systematisch werkt aan de kwaliteit van hoger onderwijs, van curriculumontwerp tot toetsbeleid, met oog voor de balans tussen kwaliteitsbewaking en onderwijsinnovatie.
Boek bekijken
24,95
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis | Gratis verzonden

Toetsing vormt een cruciaal onderdeel van die kwaliteit. Examencommissies spelen daarin een sleutelrol, met zowel kwaliteitsbewakende als rechtsbeschermende taken.

P.J.J. Zoontjens H.J.M. van Berkel
Tussen toets en bestuur
Dit juridisch fundament biedt inzicht in de rol en verantwoordelijkheden van examencommissies binnen universiteiten en hogescholen, essentieel voor iedereen die betrokken is bij toetsing en examinering.
Boek bekijken
58,50
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis | Gratis verzonden
Blauwdruk voor de emergente school
Bert Thiel
Een fascinerend pleidooi voor radicaal andere organisatiestructuren in het onderwijs, waarin docenten als professionals centraal staan en management faciliteert in plaats van dicteert. Verplichte kost voor onderwijsleiders.

Diversiteit: het inclusieve hoger onderwijs

Hoger onderwijs moet toegankelijk zijn voor iedereen met talent en motivatie, ongeacht achtergrond. Maar de praktijk is weerbarstiger. Studenten met verschillende culturele, sociale of educatieve achtergronden hebben ook verschillende behoeften.

Reinhilde Pulinx Mieke Schrooten Elke Emmers
Diversiteit in het hoger onderwijs
Dit boek verkent de uitdagingen en kansen van diversiteit binnen universiteiten en hogescholen, van toegankelijkheid tot inclusief curriculum en interculturele competenties van docenten.
Boek bekijken
25,-
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis | Gratis verzonden

Echte inclusiviteit vraagt om meer dan goede intenties. Het vraagt om structurele aanpassingen in curriculum, didactiek en organisatie, én om bewustzijn van impliciete vooronderstellingen over wie 'de student' is.

Juridische kaders: de Wet op het Hoger onderwijs

Het Nederlandse hoger onderwijs wordt gereguleerd door de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW). Deze wet bepaalt alles van toelatingsrechten tot exameneisen, van medezeggenschap tot bestuurlijke verhoudingen.

P.J.J. Zoontjes
WHW 2024 Tekst en toelichting
De WHW 2024 met toelichting is onmisbaar voor iedereen die professioneel werkt in het hoger onderwijs. Het biedt toegankelijke uitleg van alle juridische kaders die universiteiten en hogescholen vormgeven.
Boek bekijken
111,30
Verwachte levertijd ongeveer 6 werkdagen | Gratis verzonden

Deze wetgeving balanceert tussen institutionele autonomie en publieke verantwoordelijkheid, tussen onderwijsvrijheid en maatschappelijke sturing. Het blijft een voortdurende bron van debat en hervorming.

De ideale universiteit: een toekomstperspectief

Hoe ziet het hoger onderwijs van de toekomst eruit? Welke rol spelen universiteiten en hogescholen in de samenleving? En hoe behouden we de essentie van academisch onderwijs – kritisch denken, wetenschappelijke vorming, maatschappelijke betrokkenheid – in een tijd van economisering en efficiency?

De universiteit
Peter van den Boom
Een diepgaande reflectie op de fundamentele waarden van de universiteit, geïnspireerd door Kant. Het artikel vraagt welke kennis we nastreven, wat we moeten doen en wat we mogen hopen – kernvragen voor elke onderwijsinstelling.
Floris Cohen
De ideale universiteit
Floris Cohen presenteert een provocerende herinrichting van het Nederlandse hoger onderwijssysteem, waarin de scheidslijnen tussen HBO en universiteit vervagen ten gunste van een poreuze drielagenstructuur.
Boek bekijken
15,-
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis
Een universiteit die haar humane wetenschappen niet serieus neemt, verdient niet langer de naam universiteit. Uit: De ideale universiteit

Conclusie: hoger onderwijs in beweging

Het hoger onderwijs bevindt zich op een kruispunt. Enerzijds zijn er ongekende mogelijkheden: technologische innovatie, internationale samenwerking, nieuwe didactische inzichten. Anderzijds zijn er urgente uitdagingen: toegankelijkheid en diversiteit, financiële druk, de spanning tussen economische eisen en academische waarden.

De boeken en artikelen op deze pagina laten zien dat het Nederlandse hoger onderwijs levendig en reflectief is. Van concrete handvatten voor docenten tot fundamentele vragen over de rol van universiteiten – er wordt nagedacht, onderzocht en vernieuwd. Dat geeft vertrouwen. Want goed hoger onderwijs is en blijft essentieel: voor individuen die zich ontwikkelen tot kritische professionals, voor kennis die onze wereld verder helpt, en voor een samenleving die blijft leren.

Het hoger onderwijs is permanent in ontwikkeling. Deze pagina biedt inzichten en inspiratie voor iedereen die daaraan bijdraagt: docenten, bestuurders, beleidsmakers, onderzoekers én studenten zelf.

Boeken over 'hoger onderwijs' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'hoger onderwijs'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

    Personen

      Trefwoorden