trefwoord

Leergemeenschap: Samen leren en groeien

Een leergemeenschap is meer dan een groep mensen die toevallig dezelfde interesse delen. Het is een dynamisch netwerk waarin professionals actief kennis uitwisselen, van elkaars ervaringen leren en gezamenlijk groeien. In een tijd waarin verandering de enige constante is, worden leergemeenschappen steeds belangrijker voor organisaties en professionals die relevant willen blijven.

De kracht van een leergemeenschap ligt in het collectieve leerproces. Waar traditioneel onderwijs en opleidingen vaak individueel gericht zijn, ontstaat in een leergemeenschap juist waarde door de dialoog, de diversiteit aan perspectieven en het samen doorworstelen van vraagstukken. Het is leren in zijn meest natuurlijke vorm: door te doen, te delen en te reflecteren met gelijkgestemden.

Manon Ruijters: ‘Leiders hebben een belangrijke taak in het collectief leren’
Manon Ruijters
Manon Ruijters legt helder uit waarom leiders een cruciale rol hebben in het collectief leren. Zonder begeleiding worden professionele gesprekken al snel een pingpongwedstrijd van meningen.

Communities of Practice: de kern van collectief leren

De meest bekende vorm van een leergemeenschap is de community of practice. Dit concept, geïntroduceerd door Etienne Wenger, beschrijft een groep professionals die regelmatig samenkomt om kennis en ervaringen te delen over een gedeeld vakgebied. Het gaat niet om formele hiërarchie of vastgelegde structuren, maar om gedeelde passie en de bereidheid om van elkaar te leren.

SPOTLIGHT: Georgette Kempink

Als mede-initiatiefnemer van de Community of Practice Nieuw Organiseren heeft Georgette Kempink jarenlange praktijkervaring met het opzetten en faciliteren van leergemeenschappen. Haar werk bij Broosz laat zien hoe communities professionals kunnen ondersteunen bij organisatieverandering. Meer over Georgette Kempink
Jan Smit Georgette Kempink Guido van de Wiel
De binnenkant van nieuw organiseren
Ontstaan vanuit een actieve community of practice, beschrijft dit boek hoe professionals samen leren over nieuwe manieren van organiseren. Een praktijkvoorbeeld van hoe een leergemeenschap concrete organisatieverandering kan stimuleren.
Boek bekijken
15,50
Op voorraad | Op werkdagen voor 23:00 besteld, volgende dag in huis

Van theorie naar praktijk: leergemeenschappen implementeren

Het succesvol opzetten van een leergemeenschap vraagt om meer dan goede bedoelingen. Georgette Kempink, Guido van de Wiel en Jan Smit hebben dit uit de eerste hand ervaren. Hun Community of Practice Nieuw Organiseren is uitgegroeid tot een leernetwerk van pioniers uit verschillende sectoren, waarin collectieve wijsheid ontstaat door structurele uitwisseling.

Jan Smit Georgette Kempink Guido van de Wiel
Doorleven van Nieuw Organiseren
Een vervolg waarin de lessen uit jarenlang experimenteren met collectief leren worden gebundeld. Toont hoe een leergemeenschap zich ontwikkelt en wat er nodig is om professionals in beweging te houden.
Boek bekijken
22,75
Levertijd ongeveer 4 werkdagen | Gratis verzonden
Canon van leren en ontwikkelen - 50 concepten en hun grondleggers
Manon Ruijters
De Canon van leren & ontwikkelen biedt een theoretisch fundament voor het begrijpen van leergemeenschappen. Het boek verbindt 50 concepten met de praktijk en laat zien hoe collectief leren werkt.

Digitale leergemeenschappen: communities organiseren

In het digitale tijdperk krijgen leergemeenschappen een nieuwe dimensie. Online platforms maken het mogelijk om moeiteloos grote groepen bij elkaar te brengen, geografische grenzen te overstijgen en kennis permanent toegankelijk te maken. Maar technologie alleen is niet genoeg – het gaat om de menselijke verbinding.

Peter Staal Kirsten Wagenaar
Organiseren van communities
Een complete handleiding voor het opzetten van online communities. Kirsten Wagenaar en Peter Staal behandelen alles van conceptontwikkeling tot platformkeuze en het stimuleren van actieve deelname.
Boek bekijken
29,99
Wordt morgen verstuurd | Gratis verzonden
Een community is een groep mensen met gemeenschappelijke eigenschappen die virtueel bij elkaar komen om met elkaar te praten of samen dingen te ondernemen. Wederkerigheid is een dragend principe. Uit: Organiseren van communities

Leergemeenschappen in het onderwijs

Ook in onderwijscontexten winnen leergemeenschappen terrein. Of het nu gaat om een klas die functioneert als leergemeenschap of om professionele leergemeenschappen waarin docenten samen hun vak ontwikkelen – de principes blijven hetzelfde. Het gaat om gezamenlijk betekenis geven, van elkaar leren en samen groeien.

Reinhilde Pulinx Mieke Schrooten Elke Emmers
Diversiteit in het hoger onderwijs
Beschrijft hoe het hoger onderwijs kan functioneren als inclusieve leergemeenschap. Belangrijk voor iedereen die wil begrijpen hoe diversiteit een leergemeenschap juist kan verrijken in plaats van belemmeren.
Boek bekijken
25,-
Levertijd ongeveer 3 werkdagen | Gratis verzonden
Teamleren
Bert Peene
Over de verschuiving van teamontwikkeling naar teamleren. Essentie: leren moet dichterbij het werk plaatsvinden, in de opgave zelf, waarbij teams samen ontdekken wat goed werk betekent.
Michel van Ast Otto de Loor Lambrecht Spijkerboer
Actief en samenwerkend leren
Het laatste hoofdstuk is volledig gewijd aan professionele leergemeenschappen. Biedt concrete handvatten voor het implementeren van collectieve leervormen in onderwijssettings.
Boek bekijken
55,95
Levertijd ongeveer 4 werkdagen | Gratis verzonden

De werkplek als leergemeenschap

De krachtigste leergemeenschappen ontstaan vaak op de werkplek zelf. Wanneer leren en werken samenvallen, wordt kennis direct toepasbaar en ontstaat er natuurlijke motivatie. Het gaat erom de werkplek zo in te richten dat deze uitnodigt tot leren – een klimaat waarin vragen stellen veilig is, experimenteren wordt aangemoedigd en reflectie vanzelfsprekend wordt.

In de leerstand - ‘Praktische voorbeelden, hulpmiddelen en reflectievragen’
Jaap Boonstra
Pleidooi voor 'in de leerstand' blijven, waarbij de werkplek functioneert als leerplek. Legt uit hoe je een positief leerklimaat creëert waarin collectief leren vanzelfsprekend wordt.
Steven Mannens
Leren centraal
Bespreekt de gemeenschap van leren als essentieel aspect van een leer-krachtige omgeving. Steven Mannens laat zien hoe je structureel werkt aan een cultuur van samen leren.
Boek bekijken
29,50
18,95
Wordt morgen verstuurd | Gratis verzonden
Organiseren van communities Managers moeten bereid zijn een deel van hun autoriteit af te staan aan de leergemeenschap. Communities vragen om tweerichtingsverkeer, niet om top-down communicatie. Deze omslag vraagt tijd en geduld.

De dynamiek van leergemeenschappen

Wat maakt dat sommige leergemeenschappen floreren terwijl andere verwelken? De sleutel ligt in de balans tussen structuur en vrijheid, tussen productie en reflectie, tussen individuele ontwikkeling en collectieve groei. Een leergemeenschap heeft regelmatige interactie nodig, maar niet zoveel dat het voelt als een verplichting. Er moet ruimte zijn voor spontaniteit, maar ook voldoende richting om focus te behouden.

Jan Smit Georgette Kempink Guido van de Wiel
Pionieren naar nieuw organiseren
Bundelt de inzichten uit een leernetwerk van pioniers die samen experimenteren met nieuwe organisatievormen. Laat zien hoe een leergemeenschap evolueert en wat nodig is om momentum te behouden.
Boek bekijken
15,94
Levertijd ongeveer 3 werkdagen
Organiseren van communities - 'Goed dat dit boek er eindelijk is'
Nico Jong
Recensie die benadrukt dat communities de bijl zijn aan de wortel van hiërarchie. Leergemeenschappen bieden een antwoord op de behoefte aan zingeving en autonomie die traditionele structuren niet kunnen waarmaken.

Uitdagingen en valkuilen

Leergemeenschappen zijn geen wondermiddel. Ze vergen tijd, aandacht en volharding. Een veelvoorkomende valkuil is het te snel verwachten van concrete resultaten. Leren gaat gepaard met verstoring en experimenteren; dat levert niet altijd meteen productie op. Ook kan een leergemeenschap blijven steken in gezelligheid zonder dat er daadwerkelijk geleerd wordt, of juist zo gefocust raken op taken dat de menselijke verbinding verloren gaat.

Doorleven van Nieuw Organiseren Een actieve leergemeenschap heeft 'wederkerig opdrachtgeverschap' nodig. Niet alleen teams leren, ook opdrachtgevers moeten bereid zijn te leren en hun vraagstukken open te stellen voor collectieve verkenning.

De toekomst van leergemeenschappen

Naarmate werk complexer en veranderlijker wordt, groeit het belang van leergemeenschappen. Professionals maken tegenwoordig deel uit van gemiddeld acht verschillende teams. Het klassieke, stabiele team verdwijnt. Dit maakt leergemeenschappen des te waardevoller: ze bieden continuïteit en verbinding in een fragmenterende werkwereld.

De toekomst ligt in hybride vormen: leergemeenschappen die het beste combineren van fysieke ontmoeting en digitale verbinding, van formele structuur en informele uitwisseling, van planmatig leren en spontaan ontstane gesprekken. Organisaties die dit goed weten te faciliteren, creëren niet alleen een concurrentievoordeel, maar ook een werkomgeving waarin professionals kunnen floreren.

Opleidingskunde - LEREN in het werk, rond het werk, voor het werk
Erik Deen
Laat zien hoe leren, werken en talentontwikkeling geïntegreerd kunnen worden. Relevant voor het vormgeven van leergemeenschappen die niet naast, maar in het werk functioneren.

Aan de slag met uw eigen leergemeenschap

Of u nu een professionele leergemeenschap wilt starten binnen uw organisatie, een community of practice wilt opzetten rond een thema dat u bezighoudt, of de klas wilt transformeren tot een leergemeenschap – begin klein. Zoek enkele gelijkgestemden, kies een concreet vraagstuk als startpunt, en creëer een veilige omgeving waarin experimenteren mag. Leergemeenschappen ontstaan niet door blauwdrukken te volgen, maar door te doen, te leren en bij te sturen.

De waarde van een leergemeenschap meet je niet in directe output of harde resultaten, maar in de collectieve intelligentie die ontstaat, de professionele groei die je waarneemt, en de veerkracht die het team ontwikkelt. In een wereld waarin we niet kunnen voorspellen welke kennis we morgen nodig hebben, is het vermogen om samen te leren misschien wel de belangrijkste competentie van allemaal.

Boeken over 'leergemeenschap' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'leergemeenschap'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

    Personen

      Trefwoorden