
Lees verder
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is de laatste jaren een essentieel bestanddeel geworden van de totale waardering van een organisatie. Onderdeel daarvan is het afleggen van verantwoording over het ontwikkelde en gevoerde beleid. Allerlei belanghebbenden hechten grote waarde aan de wijze waarop gedacht wordt over en invulling wordt gegeven aan sociaal beleid en milieuvraagstukken. Ook binnen organisaties zelf bestaat behoefte aan een verbetering op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid en duurzaamheid. Het is een belangrijke uitingsvorm van kwaliteit. Bovendien blijkt in veel gevallen dat dit kan leiden tot risicobeheersing, significante kostenbesparingen en resultaatverbeteringen.
Een bedrijf onderneemt maatschappelijk verantwoord als het erin slaagt zowel economische als ecologische als sociaalmaatschappelijke winst te behalen (triple bottom line: people, planet, profit), door de belangen op drie gebieden met elkaar in balans te brengen. De onderneming heeft dan een duidelijke visie ontwikkeld waarin het streven naar duurzaamheid naar voren komt, en geeft hieraan invulling met respect voor de mogelijkheden voor toekomstige generaties om in hun behoeften te voorzien.
Vanwege de vanzelfsprekende focus op financieel rendement zullen bedrijven pas in groten getale overgaan tot duurzaam handelen of ondernemen, indien de positieve effecten daarvan zichtbaar gemaakt worden. Al deze aspecten komen terug in dit boek. Het schetst de ontwikkelingen, geeft vele voorbeelden, en reikt instrumenten aan om op voor bedrijf en maatschappij zinvolle wijze invulling te geven aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.