
Lees verder
Arno Oosterhaven is zelfstandig organisatieadviseur en geassocieerd met Kirkman Company. Hij is deeltijdhoogleraar Management van Informatietechnologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.
Meer over Arno OosterhavenE-business is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Aanvankelijk leek het erop dat met name nieuwe bedrijven door slim gebruik van ICT succesvol waren in deze nieuwe vorm van zakendoen. Hoewel gebleken is dat ook voor nieuwe economie-bedrijven de bomen niet meer tot in de hemel groeien, is ook duidelijk dat het economische speelveld van de traditionele bedrijven blijvend veranderd is. We staan aan de vooravond van de volgende ontwikkelingsfase van de nieuwe manier van zakendoen, een fase met gelijke kansen voor alle bedrijven. Sterker nog, de zwakheden van veel internetbedrijven (fulfillment-operaties, logistiek, merken, vertouwen) zijn juist de kracht van de bestaande ondernemingen met beproefde bedrijfsconcepten en processen. In de combinatie van beide, van 'clicks en bricks', ligt de toekomst.
Gevestigde ondernemingen, de pijlers van de oude economie, vragen zich af hoe zij op de ontwikkelingen moeten inspelen. Wat is de invloed van nieuwe media op de branche waarin de onderneming opereert? Wat betekent dat voor de rol en de positie van de verschillende spelers in de bedrijfsketen opereert? Wat betekent dat voor de rol en de positie van de verschillende spelers in de bedrijfsketen en voor samenwerkingsverbanden tussen bedrijven? Welke commerciële mogelijkheden dienen zich aan? Hoe werkt dit door naar de interne organisatie en de bedrijfsvoering? Welke nieuwe eisen worden gesteld en wat zijn de implicaties voor het personeel?
Dit boek wil de ondernemer prikkelen tot antwoorden op deze vragen door ontwikkelingen te schetsen, denk- en beoordelingsmodellen aan te reiken en vooral door praktijksituaties te beschrijven van Nederlandse ondernemingen die op bepaalde punten al keuzes hebben gemaakt en een voorbeeldfunctie vervullen. E-business wordt nu dus echte business.